1. English and programme below

    Contact : symposiumterritories@gmail.com

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    Imaginaires des lieux, réalité des territoires

    La construction des identités néerlandaises par l’image (1579-1702)

     

    En 1548, Charles Quint fait des Dix-Sept Provinces une entité politique unique avec la création du cercle de Bourgogne ; trente ans plus tard, la révolte des Pays-Bas contre la tutelle espagnole fait voler cette unité avec la signature de l’Union d’Utrecht en 1579. Dès lors, pour les Provinces-Unies auto-proclamées indépendantes, s’amorce un processus de légitimation et de construction nationale au sein duquel le rapport au territoire constitue un enjeu d’autant plus crucial que les frontières continuent de fluctuer au gré des aléas de la guerre de 80 ans. Au cours de cette période, la définition géographique, puis culturelle du territoire commun se superpose progressivement aux identités locales : Si le terme de vaderland n’est utilisé pour faire référence à la République des Sept Provinces dans sa totalité qu’à partir du XVIIIe siècle, la notion même de territoire est investie de fonctions politiques dès le XVIe siècle aux Pays-Bas, ce dont témoignent les arts visuels.

     

    Outil stratégique d’expansion territoriale et de développement économique, la cartographie apparaît comme le lieu privilégié des projections idéologiques et des revendications politiques. Les cartes métaphoriques, qui donnent aux terres des Habsbourg les traits d’une femme dont la péninsule espagnole forme la tête couronnée, et aux Dix-Sept provinces celle du Leo Belgicus, revendiquant l’intégrité des territoires historiques des Pays-Bas et mettant en garde tout agresseur éventuel, en sont de parfaits exemples. Non moins parlantes sont les cartes maritimes, sur lesquelles s’appuient l’hégémonie économique des Provinces-Unies, qui entremêlent informations scientifiques et fantasmes exotiques.

    Dans la peinture, le motif iconographique de la carte géographique dans les scènes d’intérieurs devient un topos de la peinture néerlandaise. Mais c’est également par la représentation du paysage, réel ou fantasmé, que la peinture s’empare du territoire et élabore un discours sur celui-ci, à travers un large panel de genres: vues topographiques, paysages composites élaborés à partir d’éléments existants, « acclimatation » de monuments lointains, représentation du folklore local étroitement associé à un lieu …etc.

    Cette rhétorique ne se limite pas à un regard patriotique sur le territoire domestique, mais a recours aux territoires étrangers dans ses stratégies d’affirmation nationale. Qu’il s’agisse de la représentation des Sept Provinces comme une Nouvelle Israël, de l’antiquarisme nourri par les séjours d’artistes dans le Sud de l’Europe puis en Orient, de l’exotisme polissé du Nouveau Monde, les artistes conjuguent réalité et fantasme en faisant appel à la charge historique, culturelle et religieuse de ces territoires. 

     

    De l’apparition à la disparition provisoire d’un régime politique spécifiquement néerlandais en 1702, le stadhoudérat, quel rôle la culture visuelle a-t-elle joué dans l’affirmation politique du territoire national ? Que nous dit le regard que portent les artistes sur leur propre territoire et sur ceux qu’ils visitent ou imaginent ? Comment des éléments d’Ailleurs vus ou rêvés sont-ils intégrés par les artistes dans une rhétorique visuelle locale ? Que nous révèlent ces images du goût du public qui les observe, les commande ou en fait l’acquisition ? Enfin, dans un processus qui allie édification nationale et territoriale, comment le regard sur le territoire, domestique ou étranger, s’incorpore-t-il et enrichit-il l’imaginaire de l’identité néerlandaise ?

     

    C’est en prenant en compte l’ensemble de ces questionnements que notre colloque ambitionne de mettre en lumière la façon dont l’art néerlandais a fait de la représentation des territoires nationaux et transnationaux le creuset d’une identité commune. Les différentes interventions nous permettront d’appréhender l’imaginaire du territoire dans la culture visuelle néerlandaise et ses liens avec la construction du mythe national des Sept Provinces à l’époque moderne. 


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    Imaginary places, real territories

    Territorial imagery and the creation of Dutch identities (1579-1702)

     

     

    In 1548, Charles V gathers the Seventeen Provinces into one political entity through the institution of the Burgundian circle ; thirty years later, the Dutch revolt shatters this reunion and institutionalises the rupture with the Union of Utrecht in 1579. Therefore, the creation of a national sentiment, following the terms of an active process of legitimation in the self-appointed United Provinces constitutes a significant issue, as its geographical borders constantly fluctuate throughout the Eighty Years war. This period hence witnesses the progressive definition of a geographical and cultural frame for the Dutch territory, intertwined with a continuous formulation process of local identities. Although it’s only during the XVIIIth century that the term vaderland starts to be commonly used as a national trope of the Dutch Republic – emanating from a preceding regional usage – the sole notion of territory is invested with political meaning as early as the XVIthcentury in the Netherlands. This symposium aims to study this phenomenon in the visual culture.

     

             In a context of territorial expansion and economic growth, cartography appears as a key element to observe ideological projections and political claims. Metaphorical maps showing the Habsburg territory as a regal woman whose head is shaped by the Iberian Peninsula, or the well-known example of the Leo Belgicus, are evident components of a political rhetoric claiming the historical and cultural integrity for said territories. In the United Provinces, both scientific information and exotic fantasies are superimposed in the many nautical charts that paved the way to its economic hegemony. A close examination of Early Modern painting of interior scenes proves how the iconographic motive of the map became a relevant topos in Dutch visual culture ; hence, the visual apprehension of landscape, real or imaginary, retrospectively participates in the rhetoric of the territory in the Netherlands through a variety of genres : topographical views, composite landscapes integrating existing and fantasized elements, local adaptation of foreign monuments, depiction of local folklore that embodies a particular place or region … etc.

             This rhetoric does not limit itself to a patriotic gaze towards its domestic territory but also integrates foreign or unfamiliar landscapes in the process of national assertion. Whether it morphs into the narrative of the Dutch Republic as a New Israël, a powerful antiquarianism encouraged by the many journeys of artists in Southern Europe or in the Eastern World or a polished exoticism of the New World, artists interweave and converge reality and imagination by summoning the historical, cultural and religious charge of these territories.

     

             From the creation of a federal State in 1579 to the temporary disappearance of the Stadholderate in 1702, what role did the visual culture play in the political assertion of a national territory? How does the artist’s gaze on the territory, local or foreign, real or imagined, allows us to understand this rhetoric? How exactly are fantasized or real elements of foreign places integrated in a local visual discourse? What do these images reveal of the public who commissions, buys and looks at them? Within the process of national and territorial construction, how are these territorial perspectives integrated and part of the enrichment of the Dutch identity narrative? 

     

             Considering the variety of these issues, this symposium aims to shed light on the ways in which Dutch depictions of national and transnational territories participated in the formulation of a shared identity. Multidisciplinary discussions will allow us to examine the terms of territorial imagery in Dutch visual culture, and their links with the formation of a national myth in the Early Modern Dutch Republic.

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    Comité Organisateur

    Suzanne Baverez, Carole Fonticelli, Esther Guillaume, Sarah Moine


    Comité Scientifique 

    Stijn Bussels, Nadeije Laneyrie-Dagen, Colette Nativel


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    PROGRAMME


    All time slots are in CEST (Central European Summer Time)


    Day one : October 7th 2021

     

    10h00 : Accueil du public / Welcome


    10h15 : Welcome word from the organizers


    Introduction


    10h30 : Colette Nativel : Prof. dr. Université Paris 1 Panthéon-Sorbonne

     

    10h50 : Stijn Bussels : Prof. dr. Universiteit Leiden

     

    11h10 : Conversation et pause / Conversation and Break

     

    Opening talk

    11h40 : Boudewijn Bakker: Dr., Ex-Chief Curator of the Stadsarchief Amsterdam

    Concentric Identities: Landscape and Patriotism in the 17th-Century Dutch Republic

     

    12h10 : Conversation

     

    12h30 : Pause / Break

     

    SESSION 1 : Paradoxes de l’image du territoire : Entre Unification Territoriale et Affirmation des Identités Locales

    Paradoxical aspirations : Territorial Unification vs. Local Affirmation

     

     

    14h00 : Merlijn Hurx Dr., Assistant Professor, Universiteit Utrecht and Bram Vannieuwenhuyze Prof. dr. Universiteit van Amsterdam

    The Van Deventer Anachronism: Maps of the Northern and Entire Low Countries from about 1540

     

    14h20 : Benjamin van der Linde, Dr., Research Associate, Universität Hamburg

    The Dutch Republic and the Two Frieslands. Mapping the north of the Netherlands and the role of early modern historiography

     

    14h40 : Questions and conversation

     

    15h00 : Sarah Moine, Ph.D. Candidate, Universiteit Leiden

    Besieged City, Liberated Republic: the Siege of Leiden in arts and its symbolism

     

    15h20 : Carole Fonticelli, Ph.D. Candidate, Université Paris 1 Panthéon-Sorbonne

    Mapping the religious identity in North Brabant through the prism of Mary Magdalene

     

    15h40 : Questions and conversation

     

    16h00 : Conversation et clôture de la 1ère journée / Conversation and closing of 1st day

     

     

     

    Day two : October 8th 2021

     

    9h00 : Accueil du public / Welcome

     

    SESSION 2 : Modalités d’appropriation du territoire : images et usages de l’environnement

    Appropriating the territory: using and being part of one’s environment

     

    09h30 : Esther Guillaume, Ph.D. Candidate, Université Paris 1 Panthéon-Sorbonne

    Outside the city walls? Negotiation of urban and social space in Joost Cornelisz. Droochsloot’s paintings of the Biblical Pool of Bethesda

     

    09h50 : Sarah Mallory, Ph.D Candidate, Harvard University

    Ruinous Works: Willem Buytewech’s “Pleasant Places” Landscape Prints and the Dutch Ecological Imagination

     

    10h10 : Lorne Darnell Ph.D. Candidate, Research Assistant, Courtauld Institute and University College of London

    Climatology and Civic Identity in the Landscape Tradition of Seventeenth Century Haarlem

     

    10h30 : Questions and conversation

     

    11h00 : Pause / Break

     

    SESSION 3 : Manipuler le réel, manipuler le présent : dialogues entre environnements immédiats et distants

    Bridging space and time: merging immediate and distant environments

     

    SESSION 3.1 : Reinterpreting the city : imagination and memory

     

    11h20 : Norbert Middelkoop, Dr., Senior Curator of Paintings, Prints and Drawings, Amsterdam Museum; Curator of Old Masters, Frans Hals Museum, Haarlem

    The Amsterdam cityscape in the Golden Age: from representation tool to conversation piece

     

    11h40 : Helen Hillyard, Acting Curator, Dulwich Picture Gallery, London

    Reading the Netherlands: Seventeenth Century Civic Memory and the Images of Pieter Saenredam

     

    12h00 : Questions and conversation

     

    12h20 : Pause / Break

     

    SESSION 3.2 : Distant space, distant time

     

    14h00 : Catherine Powell-Warren, PhD. Postdoctoral Research Fellow in Art History, Ghent University

    From Hortus Batavus to the Dutch Hesperides: Agnes Block, Vijverhof, and the domestication of the exotic in the fashioning of identity

     

    14h20 : Suzanne Baverez, Ph.D. Candidate, EPHE, Ens Paris

    Naturalism, picturesque, exoticism, orientalism : insights on Dutch Italianate paintings

     

    14h40 : Danielle Gravon, Ph.D. Candidate, University of Manchester

    « Kandy is now Flanders »: Cartographic propaganda and the mapping of Dutch Ceylon

     

    15h00 : Questions and conversation

     

    Keynote

    15h30 : Koen Ottenheym, Prof. dr. Universiteit Utrecht

    The imaginary country and buildings of the Ancient Batavians, as reconstructed by early modern scholars

     

    16h00 : Questions and conversation

     

    16h20 : Clôture du Colloque / Closing of the Symposium

     



  1. Meeting ID : 965 3374 7149
    Password : 495763
    1. Terminé
  2. Date et Heure
    1. jeudi 07 octobre 2021 à 09:00
  3. Organisateur
    1. UNIVERSITE PARIS 1 PANTHEON SORBONNE
      En savoir +
  4. Informations pratiques
    • Date : jeudi 07 octobre et vendredi 08 octobre
    • Horaires : de 09h30 à 16h00
    • Lieu :
      2 rue Vivienne, 75002 PARIS